tisdag 25 augusti 2009

Barnafunderingar mm

I bland ställer barnen frågor som man inte vet hur man ska svara på. Samuel funderar mycket på jorden, miljöförstöring, gifter och allt som rör det ämnet. Idag undrade han hur det blir gift? Hur hamnar det där? Hm.....det sätter onekligen igång tankeverksamheten hos mig, hur förklarar jag detta? Kan jag överhuvudtaget...?

Fick börja med att själv ställa mig frågan, vad är gift, vad är giftigt och när, var, hur???

Jag hoppas och tror att han blev lite klokare....

En annan fundering han har som är återkommande är -varför är jorden så snäll mot oss när vi inte är snäll mot den? Han syftar då främst på alla avgaser som bilarna släpper ut. Att jordens reaktion visar sig i form av att det sker naturkatastrofer, jordbävningar, epidemier etc är lite svårt för honom att förstå tror jag. Men man ska inte underskatt dessa 6-7-åringar, de är grymt smarta många gånger!

Han är inne i en period där han är "litesmåräddföralltmöjligt", just nu kan han inte somna, så fort han blundar så kommer "otäckingar" framför ögonen.... Men vem känner inte igen sig i det!?

Min egen dagsform är inte den bästa för tillfället, har dragit på mig en envis och konstig förkylning som inte vill bryta ut riktigt, torrhosta och täppt i näsan. Trist, men det kunde ju varit värre.

Häromkvällen (igår) var jag och några kompisar ute och paddlade kajak vid Andersön, det är verkligen så man kan bli religiös, det är helt fantastiskt härligt att glida fram i en kajak! Närheten till vattnet, lugnet, stillheten och lägg där till en fin kväll med solnedgång....ja, då har man fyllt på energiförrådet för ett tag! Dessutom somnade jag som en stock den kvällen och sov gott heeeela natten, såå skönt!

Nä, nu blir det andra aktiviteter och sen läggdags!

Mors!

1 kommentar:

Semlanmaria sa...

De är för härliga de små liven!Hoppas förkylningen går över snart - kanske du slipper svininfluensan nu?
Må gott!
kraM