tisdag 11 augusti 2009

Dags att blogga igen...


Forsaån, Tilda Frida o Samuel
Forsaån
Leksand Sommarland, Ronja, Frida och Samuel
Leksand Sommarland
Vår stuga i Leksand
Den objudna gästen

Hej hej hemskt mycket hej!

Sommarlovet börjar lida mot sitt slut och jag och barnen har haft en jätteskön sommar! Det märks och känns att barnen börjar bli riktigt stora nu. Frida 6 och Samuel 7,5. Det går som en dans!!

Det allra första vi gjorde på vår semester var att besöka Forsaån, vi fick en helt underbar dag där med Marit, Tilda och Peter. Varmt och soligt!!

Sen har vi hunnit med att besöka Leksand Sommarland tillsammans med våra vänner Evelina och Ronja (ifjol var vi oxå till Dalarna, men till Tomteland). Vi hade inget riktigt sommarväder, tyvärr, men vi är glada att vi i alla fall slapp regnet, vet att det vräkte ner hemma i Östersund de dagar vi var där. Så mycket badat blev det inte, men som tur var så finns det så mycket roligt att göra på LS att vi ändå hade fullt upp i 2 dagar, utan problem!

Sen vi kom hem från Dalarna var vi hemma några dagar och packade sedan om för att åka till mormor och morfar på Strömnäset. Där har vi fiskat fiskat o fiskat, plockat blåbär, 2 hela hinkar! Slagits med mygg, massor med mygg! Badat - ja barnen i alla fall.... Varit ute och sprungit några gånger, en gång höll jag på att springa rakt i gapet på en jättehuggorm!! Ja ja....sååå stor var den inte, men stor för att vara en huggorm på våra breddgrader. Jag trodde förståss bara det var en pinne, men när jag kom närmare, ca 2-3 m så såg jag det fina mönstret över pinnen....o insåg snabbt att jag nog skulle springa runt den där.....åh! Höll nästan på att tappa andan, ja ormar o töcke de e jag livrädd för!! När jag kom hem och berättade för barnen fick dom genast med sig morfar för att åka och titta om den var kvar, men icke.

Jag som går och väntar på att få möta den där björnen, så blir det bara en liten huggorm. Ja, jag kanske ska vara glad för det?

En objuden gäst grävde sig in i morfars kompost under nätterna och till slut gillrade han och S en fälla. Det dröjde inte länge förrän den gick i fällan och visade sig vara en grävling, som snabbt fick bli avlivad. Var tvungen å kolla, men det är faktiskt lovligt.

Samuel BRINNER fullkomligen för att fiska! Kul, ja visst, men det finns ju gränser... På dagarna kunde vi vara ute och köra drag och på kvällarna skulle han absolut stå på bryggan och meta blindsill, mört och abborre. Det blev mycket mat till måsfåglarna den här veckan.... Faktum är att det är otroligt rogivande att stå på bryggan och se det där flötet guppa upp och ner för att till slut dyka ner ordentligt under vattnet. Men det går åt mängder med mask! Och till slut blir även jag less, fast jag gillar att fiska. Hans enda kommentar var, -men mamma, man måste ha tååålamod!

En dag tog vi och hälsade på en barndomskamrat till mig, som inte bor långt ifrån stugan, det var säkert närmare 15 år sedan vi sågs sist, men det var såå kul att träffas!! Nästan som om det var i går, men ändå inte, liksom... Vi fick god mat och fika och våra killar lekte tillsammans, de bara försvann ut i skogen och hade jättekul, ja i alla fall tills S ramlade och gjorde illa foten ... Ja, jättemysigt var det!

Jag hann oxå lämna barnen i stugan några dagar och kunde smita iväg till stan för att gå på stråket några kvällar, härligt! Det behövde jag! Tack mor och far!

En annan dag tog vi och åkte till Härnösand för att besöka Tecnichus. Se tecnichus.se. Det var häftigt! T o m mormor och morfar blev helt upptagna av alla aktiviteter där. Helt plötsligt så var "gamlingarna" som uppslukade av jorden, då satt dom i något hörn och klurade med några kulor, tärningar el dylikt, hm... Men man blev snabbt helt slut i hjärnan av allt klurande, så efter några timmar så blev det en glass och färd till Birsta köpcenter och IKEA. Där fanns det en massa trevligt förståss!

Jag fick födelsedagspresent av mor och far. Det blev 2 härliga sommarrutiga skjortor från H&M samt ett par jeans från Cubus. Kan ni tänka er - ett par trasiga slitna jeans! Ha ha, kan man ha det när man fyllt 38? Vet inte, men dom var snygga i alla fall och satt perfekt, så det får gå!
Sista dagen innan vi åkte hem till stan igen hann vi hälsa på familjen Selling/Johansson i E-lund.
Det var naturligtvis också jättetrevligt!

Väl hemma i stan hann vi landa, packa upp, börja tvätta kläder osv innan det var dags för mig att börja jobba och barnen att åka till pappa Tom. Så nu är vardagen här igen, på gott och ont. Det blir liksom "ordning och reda" på allt igen. Men jag har haft underbara dagar med barnen och är jättenöjd med min 3-veckorssemester!

Har jag missat nåt? Får väl ta det nästa gång i så fall...

Ha de gott!

2 kommentarer:

Marie W sa...

Hej Anna! Det var så kul att ha dig här och tiden kändes alldeles för kort. Vi har ju 15 år att ta igen! Och då är det mycket man vill prata om och allt hann man inte med. Vi får ta det vid ett senare tillfälle. Och nu ska det inte dröja lika länge...
Många kramar
/Marie

Semlanmaria sa...

Låter som att ni haft fullt upp! Härligt!
"Hästarna" på Sommarland var en favorit för Y och H ifjol kommer jag ihåg!!