onsdag 12 november 2008

Är jorden vänlig?

Dagen kunde ha börjat bättre....Frida vill nämligen ALDRIG borsta håret, till sin mors stora förfäran. I morse slutade det med gråt och tandagnissel, själv jobbade jag på att behålla lugnet. Samuel som sitter i köket (där vi oxå befinner oss) och försöker äta sin frukost, skruvar på sig och håller för öronen, till slut säger han -kan ni inte reda ut det där någonannanstans? Visst lilla vän! Och jag kan inte låta bli att småle åt hans kommentar och ordval.

....i barnens rum får jag till slut reda ut ett smått tovigt änglahår...

På väg ut genom dörren upptäcker vi att en snäll granne har petat in ett blad från dagens ÖP, det är 68 bilder på barn (varav en hund) som grimaserar....och där, ja DÄR är ju Frida!! Lite snopet, hon visste inte att jag skickat in bild på henne, men jag tror hon tyckte det var ok ändå....tur!

Väl i bilen på väg till dagis och skola (här får man höra många funderingar) frågar Samuel, -mamma, varför är jorden vänlig emot oss när vi inte är vänligt emot den? Ja, vad svarar man på det? Kloka funderingar av en 6-åring. Han påstår också att han fortfarande inte är riktigt frisk efter magsjukan, nä, han är "minisjuk"....

Dagen löper på med föreläsning inom social psykologi, jag är så glad över mitt studieval, det är fantastiskt roligt!

Barnen och jag får en skön kväll med städ, bad och byte av sängkläder för deras del.

Frida kommer till mig och är ledsen då hon berättat för Samuel att hon är lite kär i honom och Albin. Samuel gillar inte alls detta och hotar med att han ALDRIG mer kommer att hälsa på henne på dagis ifall hon säger så någon fler gång! Inte lätt att förklara för henne att han kanske upplever det lite pinsamt att lillasyster påstår sig vara kär i honom... Frida och jag fortsätter diskussionen om hur det är att ha syskon och hon påstår alldeles bestämt att hon minsann hade föredragit att vara själv, dvs utan syskon. Det tror jag inte på säger jag, du vill ju ha en bäbis! Ja, en bäbis ja! Kan du inte skaffa en bäbis med pappa? Nä, det går ju inte, vi är ju inte tillsammans längre, dessutom ska man ju tycka om varandra mycket. Ja, men tycker du inte om (och så föreslår hon några manliga bekanta till mamma)? Nä nä nä, svarar jag på dessa. -Ja, men BENGT OLSSON då?! ....till saken hör att hon inte alls känner någon som heter så överhuvudtaget...

Tack för idag! /Anna

1 kommentar:

Semlanmaria sa...

Men... Bengan kanske är drömprinsen???;-)
Kan man se bilderna på ÖP på nätet oxå tro?! Jag ska kolla... KraM